الكلمات الدلالية (Tags): لا يوجد
  1. الصورة الرمزية عبدالله الكعبي

    عبدالله الكعبي تقول:

    افتراضي حدود وضوابط لباس المرأة أمام محارمها وأمام النساء

    بسم الله الرحمن الرحيم

    حدود وضوابط لباس المرأة أمام محارمها وأمام النساء





    لباس المرأة بين النساء وأمام المحارم مما تساهلت به بعض النساء ، ولا شكّ أن لهذا التساهل آثاره الخطيرة التي وقفت على بعضها بنفسي ، وسأذكرها لا حقاً بعد بيان الحُكم .

    عورة المرأة :

    الصحيح أن عورة المرأة مع المرأة كعورة المرأة مع محارمها .

    فيجوز أن تُبدي للنساء مواضع الزينة ومواضع الوضوء لمحارمها ولبنات جنسها .

    أما التهتك في اللباس بحجة أن ذلك أمام النساء فليس من دين الله في شيء .

    وليس بصحيح أن عورة المرأة مع المرأة كعورة الرجل مع الرجل ، أي من السرة إلى الركبة .

    فهذا الأمر ليس عليه أثارة من علم ولا رائحة من دليل فلم يدل عليه دليل صحيح ولا ضعيف .
    بل دلّت نصوص الكتاب والسنة على ما ذكرته أعلاه .

    قال سبحانه وتعالى : ( وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوْ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الإِرْبَةِ مِنْ الرِّجَالِ أَوْ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ )

    ووجه الدلالة أن الله ذكر النساء بعد ذكر المحارم وقبل ذكر مُلك اليمين .

    فحُكم النساء مع النساء حُـكم ما ذُكِرَ قبلهن وما ذُكِرَ بعدهـنّ في الآية .

    ولعلك تلحظ أن الله سبحانه وتعالى لم يذكر الأعمام والأخوال في هذه الآية ، وليس معنى ذلك أنهم ليسوا من المحارم .
    قال عكرمة والشعبي : لم يذكر العم ولا الخال ؛ لأنهما ينعتان لأبنائهما ، ولا تضع خمارها عند العم والخال فأما الزوج فإنما ذلك كله من أجله فتتصنع له بما لا يكون بحضرة غيره .

    وهذه الآية حـدَّدَتْ مَنْ تُظهـر لهم الزينة ، فللأجانب ( وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ )
    قال ابن مسعـود رضي الله عنه : الزينـة زينتان : فالظاهـرة منهـا الثياب ، وما خفي الخلخالان والقرطـان والسواران . رواه ابن جرير في التفسير والحاكم وصححه على شرط مسلم ، والطبراني في المعجم الكبير ، والطحاوي في مشكل الآثار .

    قال ابن جرير : ولا يُـظهرن للناس الذين ليسوا لهن بمحرم زينتهن .
    أما الزينـة المقصـودة في قوله تعـالى : ( وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ ... ) الآية
    فهذه يُوضِّحهـا علماء الإسلام .

    قال البيهقي : والزينـة التي تبديهـا لهـؤلاء الناس قرطاهـا وقلادتهـا وسواراها ، فأما خلخالها ومعضدتهـا ونحرهـا وشعرهـا ، فلا تبديه إلا لزوجهـا . وروينا عـن مجاهـد أنه قـال : يعني به القرطين والسالفة والساعـدين والقدمين ، وهـذا هو الأفضل ألاّ تبدي من زينتها الباطنة شيئا لغير زوجهـا إلا ما يظهر منها في مهنتها . اهـ .

    وقوله ( لهؤلاء الناس ) : أي المذكورين في الآية من المحارم ابتداءً بالبعل ( الزوج ) وانتهاءً بالطفل الذي لم يظهر على عورات النساء ، ثم استثنى الزوج . والمعضدة ما يُلبس في العضد .

    ويؤيد هذا قولـه صلى الله عليه وسلم : المـرأة عورة . رواه الترمذي وغيره ، وهو حديث صحيح ، فلا يُستثنى من ذلك إلا ما استثناه الدليل .

    وأما قول إن عـورة المـرأة مع المرأة كعورة الرجل مع الرجل فليس عليه أثارة من علم ، ولا رائحة من دليل ، ولو كان ضعيفـاً .

    إذاً فالصحيح أن عورة المرأة مع المرأة ليست كعورة الرجل مع الرجل ، من السرة إلى الركبة ، وإن قال به من قال .
    بل عورة المرأة مع المرأة أكثر من ذلك .

    ويؤيّد ذلك أيضـا أن الأمَـة على النصف من الحُرّة في الحـدِّ ، لقوله تعالى : ( فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ) .

    والأمَـة على النصف في العورة لما رواه أبو داود من حديث عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : إذا زوج أحدكم خادمه عبده أو أجيره فلا ينظـر إلى ما دون السرة وفوق الركبة . وحسّنه الألباني وزاد نسبته للإمام أحمد .

    وإذا كان ذلك في الأمَة التي هـي على النصف من الحـرة في الحدِّ والعورة وغيرها ، فالحُـرّة لا شك أنها ضِعف الأمَة في الحـدِّ والعورة وغيرها مع المحـارم والنساء .

    قال البيهقي : والصحيح أنها لا تبدي لسيِّدها بعدما زوّجها ، ولا الحـرة لذوي محارمها إلا ما يَظهـر منها في حال المهنة . وبالله التوفيق .

    وقال شيخ الإسـلام ابن تيمية : والحجـاب مختص بالحرائر دون الإماء ، كما كانت سنة المؤمنين في زمن النبي صلى الله عليه وسلم وخلفاءه إن الحـرة تحتجب ، والأمَـة تبرُز ، وكان عمر رضي الله عنه إذا رأى أمَة مختمـرة ضربها ، وقال : أتتشبهين بالحـرائر ! أيْ لكـاع . فَيَظْهَر من الأمَة رأسها ويداها ووجهها … وكذلك الأمَـة إذا كان يُخاف بها الفتنة كان عليها أن ترخي من جلبابهـا وتحتجب ، ووجب غض البصر عنهـا ومنهـا ، وليس في الكتاب والسنة إباحة النظر إلى عامة الإماء ولا ترك احتجابهن وإبداء زينتهن ، ولكن القـرآن لم يأمرهـن بمـا أمر الحرائر … فإذا كان في ظهـور الأمَة والنظر إليها فتنة وجب المنع من ذلك كما لو كانت في غير ذلك ، وهكذا الرجل مع الرجال ، والمرأة مع النساء : لـو كـان في المرأة فتنة للنساء ، وفى الرجل فتنة للرجال لَكَانَ الأمر بالغض للناظر من بَصَرِهِ متوجِّها كما يتوجَّه إليه الأمر بِحِفْظِ فَرْجِه . انتهى كلامه – رحمه الله – .

    وقول عمر هذا . قال عنه الألباني : هذا ثابت من قول عمر رضي الله عنه .

    وهذا الفعل من عمر رضي الله عنه من أقوى الأدلة على اختصاص الحرائر بالحجاب – الخمـار ، وهو غطـاء الوجه – دون الإماء ، وأن من كشفت وجهها فقد تشبّهت بالإمـاء ! .

    قال شيخ الإسلام ابن تيمية – رحمه الله – : بل كانت عادة المؤمنين أن تحتجب منهم الحرائر دون الإماء .

    وما أعظم ما تفتتن به النسـاء بعضهـن ببعض ، خاصة الفتيات في هذا الزمن ، فيما يُسمّى بالإعجاب نتيجة التزيّن والتساهل في اللباس ولو كان أمام النساء ، والشرع قد جاء بتحصيل المصالح وتكميلها ، وتقليل المفاسد وإعدامها .

    ومما يَدلّ على أنه لا يجـوز للمـرأة أن تُبدي شيئاً مِن جسدها أمـام النسـاء إلا ما تقدّم ذِكره من مواضع الزينة ومواضع الوضوء إنكار نساء الصحابة على من كُنّ يدخلن الحمامات العامة للاغتسال ، وكان ذلك في أوساط النساء .

    والحمام هو مكان الاغتسال الجماعي سواء للرجال مع بعضهم ، أو للنساء مع بعضهن .
    وهو الذي قال فيه النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم : الحمام حرام على نساء أمتي . رواه الحاكم ، وصححه الألباني .

    وقد دخلت نسوة من أهل الشام على عائشة رضي الله عنها فقالت : لعلكن من الكُـورَة التي تدخـل نساؤهـا الحمّـام ؟ سمعت رسـول الله صلى الله عليه وسلم يقول : أيما امـرأة وضعت ثيابها في غير بيت زوجهـا ، فقد هتكت سترهـا فيما بينهـا وبين الله عز وجلّ . رواه الإمام أحمد وغيره ، وهو حديث صحيح .

    ولذا كان عمر رضي الله عنه يكتب إلى الآفاق : لا تدخلن امرأة مسلمة الحمام إلا من سقم ، وعلموا نساءكم سورة النور . رواه عبد الرزاق .

    ومثل الحمامات : النوادي النسائية التي يُنادي بها أشباه الرجال فإن النساء تُمـارس فيها " الرياضة " وتنزع المرأة ثيابها من أجل السباحة .
    ومثلها المشاغل النسائية وما يدخل في حُـكمها .

    فإذا كانت المرأة تُمنع من دخول الحمّام ، ولو كان خاصاً بالنسـاء ، وتُمنع من نـزع ثيابهـا ولو بحضرة النسـاء ، كان من المتعيّن أن عـورة المرأة مع المرأة كعورة المـرأة مع محارمها ، لا كعورة الرجل مع الرجل فلا تُبدي لمحـارمـها ونسـاءها إلا مواضع الـوضوء والزينة ، وهي : الوجـه والـرأس والعنق واليدين إلى المرفقين والقدمين .

    ثم لو افترضنا – جدلاً – أن عورة المرأة كعورة الرجل مع الرجل . لو افترضنا ذلك افتراضاً .

    فأين ذهبت مكارم الأخلاق ؟

    أليس هذا من خوارم المروءة ؟

    إن عورة الرجل مع الرجل من السرة إلى الركبة ، ومع ذلك لو خرج الرجل بهذا اللباس لم يكن آثما ، إلا أنه مما يُذمّ ويدعو إلى التنقص .

    فإن الأطفال بل والمجانين لا يخرجون بمثل هذا اللباس !

    بل حتى الكفار الذين لا يُراعون دين ولا عادة لا يلبسون مثل هذا اللباس عند ذهابهم لأعمالهم أو اجتماعاتهم ونحو ذلك .

    فلو كان لباس المرأة كذلك . فأين مكارم الأخلاق ؟

    هذا بالإضافة إلى أنه تبيّن مما تقدّم من الأدلة أن عورة المرأة مع المرأة ليست كعورة الرجل مع الرجل .

    إن نساء السلف حرصن على عدم لبس ما يشف أو يصف ، ولو كُـنّ كباراً .

    ولذا لما قَدِمَ المنذر بن الزبير من العراق فأرسل إلى أسماء بنت أبي بكر بكسوة من ثياب رقاق عتاق بعدما كف بصرُها . قال : فلمستها بيدها ، ثم قالت : أف ! ردوا عليه كسوته . قال : فشق ذلك عليه ، وقال : يا أمه إنه لا يشف . قالت : إنها إن لم تشف ، فإنـها تصف ، فاشترى لها ثيابا مروية فقَبِلَتْها . رواه ابن سعد في الطبقات الكبرى .

    وبناء عليه فيُمنع من لبس الضيق والشفاف حتى في أوساط النساء وعند المحارم .

    والله أعلم .



















     
  2. الصورة الرمزية عبدالله الكعبي

    عبدالله الكعبي تقول:

    افتراضي رد: حدود وضوابط لباس المرأة أمام محارمها وأمام النساء

    In the name of God the Merciful
    Limits and controls for bass and women before the male relative for women


    Women's clothing for women and to incest, which tolerated by some women, no doubt that this serious effects of leniency that stood on some of them myself, and I will mention is not really a statement after the verdict.

    Roughness of women:


    True that the roughness of women with women Kaourp women with male relative.


    It is permissible for women to show placements and placements ornamental ablution for male relative and girls sex.


    The depravity of dress on the grounds that for women it is not the religion of God in everything.

    It is not correct that the roughness of women with women Kaourp men with men, from the navel to the knee.

    This command does not have knowledge or exciting than the odor of the evidence indicates it did not sound evidence is weak.

    But indicated the texts of the Qur'aan and Sunnah as stated above.


    Almighty said: (do not reveal their adornment except to their husbands or fathers, or fathers of their husbands or their sons or their husbands, brothers or sons, or their sister's sons or their women or those whom their faith or their non-primary Barbie of men or children who did not show the faults of women or stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment and repent to God and all, O believers, that ye may prosper)


    The evidence that God said, after mentioning the women incest and said before the king the right.

    Sentenced women with women rule mentioned before them and said Badhn in the verse.

    Perhaps you noticed that God Almighty did not mention the aunts and uncles, in this verse, does not mean that they are not incestuous.

    Said Sabri and popular: no mention of Uncle and uncle; because they Inatan for their children and do not take the veil, when the uncle and maternal uncle As for the husband for he all for it Vtaatsna not be including him in the presence of others.


    This verse set of decorations show them, Aliens (not to reveal their adornment except that which is apparent stamp their necks and bosoms)

    IbnMasood said may Allah be pleased with him: Ornamental Zintan: the phenomenon of clothes, and hidden Alkhalkhalan and Alqirtan and armlets. Narrated by IbnJarir in the interpretation and the Governor and corrected the conditions of Muslim, and Tabaraani in Macrothesaurus, singing and musical effects problem.


    IbnJarir said: I do not show their people who are not their mahram adornment.

    The ornamental landing in the verse: (do not reveal their adornment except to their husbands or fathers ...) verse

    This is illustrated by the scholars of Islam.



    Al-Bayhaqi said: and decorations made by these people Qirtaha and coloring and Suaraha, either KhalkhalhaMeddtha and arms, and her hair, there is shown only to her husband. And narrated from Mujahid that he said: he means the earrings and above and forearms and feet, and this is best not to show adornment of Medicine is nothing to her husband's shows, including in her career. Uh.


    And saying (to those people): mentioned in any verse from the beginning Balbaal incest (the husband) to the children who did not appear on the faults of women, and then excluded spouse. And augmented to be worn in the upper arm.

    This is supported by saying peace be upon him: women exposed. Narrated by Tirmidhi and others, which is a true, not only with the exception of those exempted by the directory.

    The words of the roughness of women with women Kaourp man with a man he does not have exciting science, and the odor of the evidence, even if weak.

    If the correct view is that the roughness of women with women are not Kaourp men with men, from the navel to the knee, but said its said.

    Roughness, but women with women more than that.


    This is supported also that the nation is half the free limit, says: (they came, the immorality Flihn half of what the chaste women from suffering).

    And the nation on the half in the private parts of what was narrated by Abu Dawood narrated from AmribnShuaib for his father and grandfather that the Prophet peace be upon him said: If a man servant or the servant of one hired worker and not look below the navel and above the knee. And a man and the increased rate of Imam Ahmad.


    If that is the nation that are half of the free limit and the genitalia and other, free woman no doubt as weakness in the nation and met with the genitalia and other tissues and women.

    Al-Bayhaqi said: The correct it does not show to her husband after her master, and free for those with only male relative shows, including in the event of the profession. God, and conciliation.

    Shaykh al-Islam IbnTaymiyyah: the veil specialist Baharair without slaves, as was the year of the faithful in the time of the Prophet peace be upon him and his successors that the free obscured, and the nation stand out, and Omar may Allah be pleased with him if the nation fermented hit, and said: Oti_pehinBaharair! Any Kaa. Appears from the nation's head and her hands and face ... as well as the nation if the fear of sedition had to loosen the jilbab and cover in front, and must disregard it, including, but not in the book and the Sunnah is permissible to consider the general slaves not leave Ahtjabehn and show off their adornment, but the Qur'an does not Iomrhn including command Silks ... If the emergence of the nation and look at her trial shall be prevented from it as if it were otherwise, and so men with men, and women with women: if in the women's trial for the women, and in the man's trial for the men it was Balgd of the headmaster of his sight on his way as he addresses command to save his private parts. End of quote - God's mercy -.

    The words of this age. Albanian said of him: This is hard to say Omar may Allah be pleased with him.

    This act of Omar may Allah be pleased with him one of the strongest evidence to the jurisdiction of Silks hijab - the veil, which cover the face - without slaves, and that her face was revealed and imitated Balime! .

    Shaykh al-Islam IbnTaymiyyah - may Allah have mercy on him -: it was the custom of the faithful to wear hijab in front of them Silks without slaves.


    How great is what some of them being tempted by some women, especially girls, at this time, the so-called impressive adornment and as a result of laxity in dress, even if in front of women, Islam has come to collect interest and supplemented, and reduce the harm and destruction.


    It indicates that it is not permissible for a woman to show something of her body in front of women except in the above placements and placements ornamental ablution denial of women companions were entering the public baths for washing, and that was among the women.

    The bathroom is the place of ablution mass either for men with each other, or for women with each other.

    He told the Prophet, peace be upon him and his family and peace: the bathroom is haraam for women of my nation. Narrated by the Governor, and horses.


    Has entered the wives of the people of Syria to Aisha, may Allah be pleased, she said: to Alkn of football within women of the bathroom? I heard the Messenger of Allah peace be upon him says: "Any woman who put her clothes in her husband's house is, it has violated the concealed between them and God Almighty. Narrated by Imam Ahmad and others, is a saheehhadeeth.


    And so it was Omar may Allah be pleased with him write to the prospects: a Muslim woman is not for you, but the bathroom of sickness, and teach your wives Al-Nur. Narrated by Abdul Razzaq.

    Like Bathrooms: women's clubs advocated by the quasi-men, women exercised "sports" and women's clothes tend to swim.

    And ideals of women's concerns and included in its ruling.


    If a woman is prevented from entering the bathroom, even if the particular women, and prevented from disarming her clothes, even in the presence of women, had to be rugged women with women Kaourp women with male relative, not Kaourp men with men do not demonstrate a male relative, women only placements ablutions and adornments, which are: face, head, neck and hands to the elbows and feet.


    Then if we assume - of argument - that women Kaourp rugged man with a man.If we assume that assumption.

    What happened to morals?



    Is not that Jum virility?


    The rugged man with a man from the navel to the knee, however, if the man came out of this dress was not a sin, but that which it condemns and calls for belittling.

    The children and the insane, but do not go out such a dress!


    Even unbelievers who do not care for religion does not usually do not wear such a dress when they go to work or meetings and so on.


    Had the women's clothing as well. Where are morals?

    This is in addition to that show, which provided evidence that the roughness of women with women are not Kaourp men with men.

    The women of the SalafMutirn not wearing what she describes cured or, if they are old.


    So when he came to Warner ibn al-Zubayr from Iraq sent to the names of Abu Bakr girl clothes thin smear of Ataq after the palm of her sight. He said: Vlmsthe her hand, then said: F! Responded by Ksute. He said: it was too difficult for him, and said: O mother, it does not show. She said: "that, if she recovered, they describe, so he buys her clothes Vqubltha irrigated. Narrated by IbnSa'd in the major classes.

    And therefore not allowed to wear tight and transparent, even among women and when incest.


    And Allah knows best

     
  3. الصورة الرمزية شامخه بديني

    شامخه بديني تقول:

    افتراضي رد: حدود وضوابط لباس المرأة أمام محارمها وأمام النساء

    جزاكم الله خير وكتب الله لكم الاجر
     
  4. الصورة الرمزية رونق الامل

    رونق الامل تقول:

    افتراضي رد: حدود وضوابط لباس المرأة أمام محارمها وأمام النساء





    بارك الله فيكم و جزاكم الله خيرا

    ربي آسالك ثلاثه 1 : جْنِھٌ آلفردوس 2 : ۈحُسْنَ آلخآتمِہٌ 3 : ۈرضآ آلوالدين آمَين يارب .. وإياكم